Jednoosobowa działalność gospodarcza to najmniej skomplikowana forma prowadzenia firmy, toteż nic dziwnego, że wybiera ją 90% przedsiębiorców. Nie bez znaczenia są również niskie koszty księgowości i praktycznie darmowa rejestracja. Nie czekaj zatem, aż ktoś skradnie Twój pomysł na biznes i już dziś sprawdź, jak założyć firmę jednoosobową.

Co musisz zrobić, zanim zaczniesz prowadzić działalność?

Zanim przystąpisz do rejestracji swojej firmy upewnij się, czy będziesz potrzebować zezwolenia lub koncesji na prowadzenie działalności. W tym celu poczytaj do poduszki „Ustawę o swobodzie działalności gospodarczej”, w której wymienione są wszystkie ograniczenia ustalone przez organy państwa.

Najważniejsza jest koncesja, gdyż upoważnia do prowadzenia działalności związanych z interesem publicznym lub bezpieczeństwem. Czasami w celu uzyskania koncesji trzeba wziąć udział w przetargu – wówczas uprawnienia otrzyma firma, która zapłaci najwięcej. Koncesja jest wymagana  m.in. przy wydobyciu złóż naturalnych, produkcji i handlu materiałami niebezpiecznymi, działalności związanej z paliwami i energią, transporcie powietrznym, ochronie osób i mienia oraz działalności radiowej i telewizyjnej.

Jednak znacznie częściej założenie jednoosobowej firmy będzie wiązało się z uzyskaniem zezwolenia. Takiego upoważnienia potrzebują m.in.: sklepy sprzedające alkohol, agencje ubezpieczeniowe i ich pośrednicy, salony gier, bukmacherzy, działalności związane z gospodarką odpadami, schroniska dla zwierząt, producenci i dystrybutorzy tablic rejestracyjnych, apteki i hurtownie farmaceutyczne.

Jak założyć firmę jednoosobową – rejestracja działalności

Jednoosobową działalność gospodarczą założysz bez wychodzenia z domu, ale tylko pod warunkiem, że dysponujesz podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym. Wówczas wystarczy wypełnić formularz CEIDG-1 na rządowej stronie prod.ceidg.gov.pl i następnie przesłać go drogą elektroniczną do urzędu.

Jak założyć firmę jednoosobową, jeśli nie masz podpisu elektronicznego ani profilu zaufanego? Wówczas możesz wypełnić i wysłać wniosek przez Internet, a następnie wstąpić do Urzędu Gminy w celu jego podpisania. Wniosek możesz również wydrukować samodzielnie i wysłać pocztą na adres Urzędu Gminy, jednak najpierw musisz potwierdzić swój podpis u notariusza.

Od kiedy w 2009 roku wprowadzano zasadę tzw. „jednego okienka”, procedury zostały znacząco uproszczone. Po złożeniu wniosku CEIDG-1 Urząd Gminy zgłosi Twoją działalność do wszystkich niezbędnych instytucji: ZUS (KRUS), GUS i urzędu skarbowego.

Niestety, mimo tego udogodnienia, nie obejdzie się bez latania po urzędach. Jeśli będziesz płatnikiem VAT musisz udać się do US w celu wypełnienia zgłoszenia VAT-R. Masz również 7 dni od daty rejestracji firmy na wizytę w ZUS-ie, gdzie musisz wypełnić formularz ZUS ZUA  (dla składek społecznych i zdrowotnych) lub formularz ZUS ZZA (tylko składki zdrowotne). Na koniec warto udać się do banku w celu założenia konta firmowego – jest nieobowiązkowe, ale przydatne i często tańsze niż zwykły rachunek osobisty.

[Głosów:1    Średnia:2/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ