Decyzję o założeniu firmy boleśnie weryfikują opłaty z tym związane. Wprawdzie samo założenie jednoosobowej działalności jest darmowe, ale potencjalny przedsiębiorca musi mieć świadomość kosztów administracyjnych i kosztów związanych z bieżącą działalnością. Dopiero po podliczeniu wszystkich opłat można ocenić, czy i kiedy własny biznes zacznie przynosić zyski. A oto krótkie zestawienie wydatków, jakie generuje działalność gospodarcza – opłaty administracyjno-skarbowe oraz bieżące koszty funkcjonowania firmy.

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej – opłaty administracyjno-skarbowe

Podczas rejestracji firmy musisz określić sposób naliczania podatku od uzyskiwanych dochodów (przychód minus koszty uzyskania przychodu). Masz do wyboru cztery formy rozliczania się z fiskusem:

  • PIT – dla firm jednoosobowych, spółek cywilnych i spółek osobowych
  • CIT– dla spółek kapitałowych, spółdzielni, fundacji, klubów sportowych etc.
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – dla firm jednoosobowych, spółek cywilnych, części spółek osobowych
  • karta podatkowa – dla małych firm (jednoosobowych i spółek cywilnych)

Oprócz podatku dochodowego, przedsiębiorca może wybrać lub zostać zobowiązany do rozliczania podatku VAT (od towarów i usług). Obecne stawki podatku VAT wynoszą 23%, 8%, 7%, 5% oraz 0%.

Poza podatkami, do kosztów administracyjnych działalności gospodarczej należą składki na ubezpieczenie ZUS. Przez pierwsze dwa lata przedsiębiorca płaci obniżony ZUS, jednak później koszty ubezpieczenia stanowią jedno z największych obciążeń konta firmowego.

Przedsiębiorstwa zatrudniające minimum 25 pracowników mogą być zobowiązane do płacenia składek PFRON (Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych). Aby uniknąć opłat do PFRON firma powinna zatrudnić także osoby niepełnosprawne w ilości stanowiącej co najmniej 6% ogółu pracowników.

Działalność gospodarcza – opłaty wynikające z bieżącego funkcjonowania firmy

Skala opłat bieżących jest uzależniona m.in. od wielkości przedsiębiorstwa i liczby osób w nim zatrudnionych, charakteru działalności, branży i miejsca prowadzenia działalności. Oczywistym jest, że firma jednoosobowa świadcząca usługi tłumaczeniowe przez Internet będzie generowała znacznie niższe koszty niż np. kantor czy zakład stolarski. Zanim otworzysz firmę, musisz przeanalizować najważniejsze koszty działalności gospodarczej:

  • wynajem pomieszczeń firmowych (biura, lokalu, zakładu produkcyjnego, magazynu itp.)
  • działania promocyjne i marketingowe (ulotki, reklamy w mediach itp.)
  • zakup urządzeń i maszyn
  • zakup pojazdów firmowych
  • koszty zatrudniania pracowników (pensja, szkolenia zawodowe, wyposażenie stanowiska)
  • koszty obsługi księgowej (księgowy, biuro rachunkowe, księgowość online).

W zestawieniu brakuje również mniejszych opłat związanych z prowadzeniem firmy, np. za abonament, media, rachunek bankowy. Z pewnością jednak warto ująć je w swoim biznesplanie, aby jak najdokładniej oszacować skalę przyszłych wydatków i zaplanować optymalny budżet dla firmy.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ