Banki niczego nie dają bezinteresownie, dlatego nawet wyjątkowo atrakcyjne „prezenty” są obwarowane ściśle określonymi warunkami. Obecnie dość powszechną praktyką są premie za otwarcie konta – w ten sposób można zyskać nawet kilkaset złotych za coś, co i tak miałeś zamiar zrobić. Aby przyciągnąć klientów, banki oferują także prezenty rzeczowe, bilety wstępu, albo bony na zakupy w konkretnym sklepie. Takie promocje bankowe kuszą, ale czy na pewno opłaca się z nich korzystać?
Dlaczego banki dają pieniądze za otwarcie konta?
Siłą napędową bankowości są tzw. klienci 3K. Branża określa w ten sposób klientów, którzy otwierają KONTO, zaciągają KREDYT i korzystają z KARTY KREDYTOWEJ. Oczywiście ideałem dla banku jest osoba o stałych dochodach i potrzebująca dużej gotówki np. na zakup samochodu. Dzięki takim klientom banki zarabiają na opłatach (za karty bankomatowe i kredytowe, prowadzenie konta), odsetkach i prowizjach. Promocje bankowe mają na celu zachęcanie głównie odpowiednich klientów – co potwierdzają regulaminy tychże premii. Aby dostać pieniądze musisz bowiem nie tylko otworzyć konto, ale również spełnić szereg warunków, takich jak:
- wyrażenie zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych,
- comiesięczne wpływy na konto w określonej wysokości (np. minimum 1000 zł),
- wykonanie kilku (np. trzech) płatności kartą lub BLIK-iem,
- polecanie banku znajomym,
- wykonanie kilku (np. pięciu) transakcji na dowolną kwotę w okresie 1 miesiąca od otwarcia konta.
Jak widać, premie za założenie konta trafiają w ręce klientów, którzy „dobrze rokują” tj. mają stałe wpływy na konto, aktywnie korzystają z kart płatniczych i stanowią żywą reklamę banku.
Moneyback i inne promocje bankowe
Rachunek osobisty to nie jedyny premiowany produkt bankowy. Pieniądze możesz otrzymać także za wyrobienie karty kredytowej, założenie lokaty albo konta oszczędnościowego, a nawet zaciągnięcie kredytu gotówkowego. Banki nagradzają również klientów skłonnych do oszczędzania – tzw. konta z premią moneyback umożliwiają odzyskanie części pieniędzy wydanych na zakupy. Zwrot dotyczy zazwyczaj płatności dokonanych kartą debetową, za pomocą konta elektronicznego lub aplikacji – tym sposobem banki promują wybrany rodzaj transakcji bezgotówkowych. Bardzo często premie bankowe są wynikiem współpracy partnerskiej z siecią handlową lub usługową, np. stacjami paliw, supermarketami, multipleksami czy serwisami internetowymi. Wówczas otrzymujesz od banku voucher do wydania u partnera powiązanego z promocją.
Promocje bankowe są korzystne dla klienta (kto nie chciałby zarobić w prosty sposób kilkuset złotych?), o ile warunki uzyskania premii są przejrzyste i łatwe do spełnienia. Z pewnością nie opłaca się brać udziału w promocji, jeśli wybrany produkt bankowy jest zbyt drogi w utrzymaniu albo będziesz rzadko go używać (wskutek czego warunki promocji stoją pod znakiem zapytania). Zastanów się również, czy na pewno chcesz być atakowany spamem marketingowym albo nachalnie reklamować bank wśród swoich znajomych.