Audyt SEO strony internetowej to podstawa, aby móc zaplanować prace nad pozycjonowaniem, zwiększaniem widoczności w sieci. Pozwala ocenić, co należy poprawić w pierwszej kolejności, aby zwiększyć skuteczność swoich działań. A czy audyt możesz sprawdzić samodzielnie? Oczywiście, że tak, a my podpowiemy, jak się do tego zabrać.

Audyt SEO – samodzielnie, czy zlecić firmie pozycjonującej?

Jeśli planujesz zlecać usługi związane z pozycjonowaniem specjalistom, przeprowadzenie audytu również im zostaw. Zrobią to dokładniej, z użyciem zaawansowanych narzędzi, dzięki którym „wyciągną” więcej informacji. Jaki jest tego minus? Cena. Koszt takiego jednorazowego audytu może wynosić nawet do 1000 zł, a pamiętaj, że choć otrzymujesz raport z poprawkami, to wdrożyć musisz już je samodzielnie (jeśli chcesz skorzystać z pomocy, licz się z dodatkowymi wydatkami).

Często jednak, ze względu na brak funduszy (dopiero startujesz ze swoim biznesem) lub to, że twoja działalność na razie nie ma charakteru zarobkowego (prowadzisz tematycznego bloga, stronę z przepisami, bądź poradami), o pozycjonowanie (a tym samym audyt) musisz zadbać sam. Czy to możliwe? Zdecydowanie, choć na początku nie na taką skalę, jak robią to profesjonalne firmy z doświadczeniem. Omówimy, jak samemu przeprowadzić audyt SEO strony internetowej, choć pamiętaj, że o poszczególnych kwestiach warto doczytać w branżowych serwisach.

Podstawowe elementy audytu SEO

Wiesz o tym, że często nawet nie musisz logować się do panelu administracyjnego twojej strony, aby przeprowadzić podstawowy audyt SEO? Wystarczy, że przyjrzysz się treściom, które się na niej znajdują.

Zanim zaczniesz, przygotuj listę fraz kluczowych dla twojego biznesu. Dlaczego? Ponieważ dzięki temu łatwiej będzie ci zweryfikować, czy faktycznie wykorzystujesz je na swojej stronie. Bo jakieś słowa kluczowe już tam pewnie są, ale czy na pewno są one kluczowe dla ciebie? Z tym bywa różnie.

Następnie przyjrzyj się meta tagom (tytułowi i opisowi strony, czyli znacznikom title oraz descritpion) – czy opisują one, co znajduje się na konkretnej podstronie oraz zawierają podstawowe frazy? Pod tym kątem sprawdź nagłówki oraz treści. A skoro o nich mowa, to zabiegiem, którego powinieneś unikać, jest duplikacja treści (kopiowanie tych samych tekstów w różnych miejscach), a także thin content (za mała ilość treści występująca na wielu podstronach).

Z bardziej technicznych parametrów należy zainteresować się tym, czy na twojej stronie znajduje się linkowanie wewnętrzne, a także czy URL-e są poprawne (możliwie jak najkrótsze, bez niezrozumiałych ciągów znaków i cyfr).

Podczas audytu, nawet podstawowego, sprawdza się szybkość ładowania strony, jej responsywność (dopasowanie do urządzeń mobilnych), optymalizację obrazków (m.in. uzupełnianie tekstów alternatywnych) oraz błędy 4xx i przekierowania. I w tym pomogą ci już narzędzia SEO.

Bezpłatne narzędzia do audytu SEO

Aby sprawdzić responsywność strony, wykonaj Google Mobile-Friendly Test. Jej szybkość zweryfikujesz dzięki kolejnemu bezpłatnemu narzędziu od Google’a – PageSpeed Insights. W raporcie otrzymasz konkretne wskazówki, co poprawić (uprzedzamy, brzmią one tajemniczo i skomplikowanie, aczkolwiek w większości przypadków pozbędziesz się problemu dzięki darmowym wtyczkom do WordPressa, jak W3 Total Cache).

Oprócz tego są narzędzia online, w których przeprowadzisz podstawowy, aczkolwiek kompleksowy audyt SEO – to m.in. SEOptimer oraz Woorank. A jak już się bardziej wkręcisz w pozycjonowanie, koniecznie zainstaluj na swoim komputerze program Screaming Frog. To zaawansowane narzędzie SEO, z którego korzystają specjaliści. Bezpłatnie przeanalizuje do 500 URL-i, aczkolwiek uprzedzamy, że czytanie danych na początku może być trudne (w sieci znajdziesz jednak poradniki, jak analizować podstawowe parametry).

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ