W wielkim skrócie outsourcing polega na zlecaniu pracy podmiotom zewnętrznym. Usługi mogą dotyczyć przeróżnych obszarów – od ochrony obiektu i logistykę, przez marketing i obsługę klienta, aż po wsparcie IT i księgowość. Z takiego systemu korzystają nie tylko duże przedsiębiorstwa i korporacje, ale również małe firmy, które szukają oszczędności. Ale czy poleganie na firmie z zewnątrz zawsze przyniesie korzyści? Sprawdźmy największe wady i zalety outsourcingu.

Zalety outsourcingu – oszczędności, wysokie kwalifikacje, odciążenie firmy

Wynajęcie obcej firmy to nic innego jak cięcie kosztów – nie trzeba zatrudniać wykwalifikowanej kadry, wyposażać stanowisk pracy, adaptować pomieszczeń czy wysyłać pracowników na szkolenia. Co więcej, usługi outsourcingowe będą jeszcze bardziej opłacalne, jeśli wynajmiemy zagraniczną firmę z kraju, gdzie wynagrodzenia są znacznie niższe. Przykład: niemieckie przedsiębiorstwo, zajmujące się handlem internetowym, zleca polskiej firmie call-center  telefoniczną obsługę klienta.

Kolejną zaletą outsourcingu jest brak konieczności weryfikacji pracowników pod kątem umiejętności i wykształcenia. Nie musimy prowadzić procesów rekrutacyjnych i nie ryzykujemy, że zatrudnimy osoby bez predyspozycji do wykonywania zawodu. Wystarczy bowiem znaleźć firmę specjalizującą się w danej dziedzinie i podpisać umowę na wzajemną współpracę. Aby sprostać konkurencji i zyskać długoterminowego zleceniodawcę, podwykonawca musi zapewniać wysoką jakość swoich usług poprzez zatrudnianie doświadczonych i wysoko wykwalifikowanych pracowników.

Rozważając temat outsourcing – wady i zalety, trzeba również wspomnieć o realnym odciążeniu przedsiębiorstwa. Firma korzystająca z usług zewnętrznych może skupić się na głównym celu działalności. Przykładowo, właściciel sklepu internetowego może zlecić podwykonawcy obsługę klienta lub zarządzanie oprogramowaniem, a sam może skupić się na dostawie towaru i realizacji planów sprzedażowych.

Wady outsourcingu – ryzyko i mniejsza kontrola

Powierzając obowiązki innej firmie, przedsiębiorca zawsze ponosi mniejsze lub większe ryzyko. Podwykonawca może wykorzystać poufne informacje (np. księgi rachunkowe, dane klientów i kontrahentów) w celu skompromitowania firmy lub dla uzyskania korzyści finansowych.

W zagadnieniu outsourcing – wady i zalety, nie sposób też przemilczeć faktu ograniczonej kontroli nad zleconym obszarem działalności. Firma nie ma wpływu na zatrudnionych pracowników i jest uzależniona od strategii podwykonawcy. Im więcej odpowiedzialności przenosimy na zewnętrzny podmiot, tym większe ryzyko pogorszenia kondycji firmy w przypadku bankructwa lub nieprawidłowego działania podwykonawcy.

Zdarza się również, że duże przedsiębiorstwa wykorzystujące outsourcerów, zyskują złą opinię w środowisku z uwagi na zatrudnianie „taniej siły roboczej”. Takim niechlubnym przykładem są chociażby znane firmy odzieżowe, korzystające z afrykańskich i azjatyckich zakładów krawieckich, w których pracują głównie dzieci lub dorośli za głodową stawkę.

[Głosów:2    Średnia:1.5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ